Koulurakennukset
Kansakoulusta peruskouluun – koulurakennuksia kolmelta vuosikymmeneltä
Koulu on lähellä koteja, lapsia ja yhteisöjä. Koulussa opitaan, ystävystytään, harrastetaan. Perusopetus on jokaisen lapsen oikeus.
Aihealueen artikkeleissa asiantuntijat jakavat tietoaan: miksi koulu on sellainen kuin se on, miten sitä voi säilyttää, miten korjata, mikä koulussa on arvokasta.
1950-luvulla kansakoulu haluttiin rakentaa jokaisen koululaisen ulottuville. Tyypillisessä koulussa oli monikerroksinen luokkahuonesiipi ja matalampi liikunta- ja juhlasalisiipi. Harjakattoiseen ja tiilirunkoiseen kouluun tehtiin painovoimainen ilmanvaihto. Kun 1950-luku päättyi, maassa oli liki 7000 koulua.
Oppikoulun suosio kasvoi 1960-luvulla kansa- ja kansalaiskoulun rinnalla. Koululaisista suurin osa asui kaupungeissa. Asuinalueille rakennettiin aiempaa matalampia, loivakattoisia ja betonirunkoisia kouluja. Kun 1960-luku päättyi, koulutustaso oli noussut, yli puolet suomalaisista kävi oppikoulun.
Peruskoulujärjestelmä uudisti opetusmenetelmiä 1970-luvulla. Koulutiloista tehtiin avoimia ja muunnettavia. Moduulimitoitetut teollisesti tuotetut rakenteet otettiin käyttöön. Matala, syvärunkoinen ja tasakattoinen koulu sai täysin koneellisen ilmanvaihtotekniikan. Kun 1970-luku päättyi, koko maassa sama peruskoulun oppimäärä annettiin kaikille 7–16-vuotiaille.
Tieto kouluista on tarpeen säilyttämisestä ja korjaamisesta päätettäessä. Kolmen eri vuosikymmenen koulujen korjausta valotetaan esimerkein. Korjaaminen on paneutumista rakennukseen ja sen historiaan sekä yksilöllisten korjausratkaisujen etsimistä. Onnistumiseen tarvitaan hankkeen hallintaa: suunnittelijoiden, tutkijoiden, käyttäjien, eri hallintokuntien ja päättäjien yhteistyötä. Yhteisöjen aktiivisuus on edesauttanut koulujen säilyttämistä, tieto rakennushistoriasta on tukenut niiden korjaamista.
Viiden kunnan kouluinventointiesimerkit kertovat miten, milloin ja miksi inventointi on tehty ja miten sitä hyödynnetään. Inventoinnin avulla kunta hahmottaa koulukiinteistöt ja niiden arvot sekä yksittäisinä rakennuksina että osana kokonaisuutta.
Share page
Koulut eri aikakausina
Opintiellä: helsinkiläisiä koulurakennuksia 1880–1980
Koulurakennukset
Kyläkouluista lähiökouluihin 1945–1960
Koulurakennukset
Lämpö, vesi ja ilmanvaihto 1950-luvun kouluissa
Koulurakennukset
Lämpö, vesi ja ilmanvaihto 1960-luvun kouluissa
Koulurakennukset
Lämpö, vesi ja ilmanvaihto 1970-luvun kouluissa
Koulurakennukset
1950-luvun koulutalo – rakenteet ja niiden peruskorjaustarve
Koulurakennukset
1960-luvun koulutalo – rakenteet ja niiden peruskorjaustarve
Koulurakennukset
1970-luvun koulutalo – rakenteet ja niiden peruskorjaustarve
Koulurakennukset
1960-luku, koulurakentamisen murroskausi
Koulurakennukset
1940-1950-lukujen koulu: lakeja ja tilastoja
Koulurakennukset
1960-luvun koulu: lakeja ja tilastoja
Koulurakennukset
1970-luvun koulu: lakeja ja tilastoja
Koulurakennukset
Onnistuneita korjaushankkeita
Koulun korjaushankkeen hyvä hallinta
Koulurakennukset
Koulujen talotekniikka korjaushankkeessa
Koulurakennukset
Tie peruskorjaukseen – Roihuvuoren ala-aste
Koulurakennukset
Roihuvuoren ala-asteen peruskorjaus
Koulurakennukset
Rekolan koulu
Koulurakennukset
Martinlaakson koulu
Koulurakennukset
Selvityksiä ja inventointeja
Vantaan kouluinventointi 2016–2017
Koulurakennukset
Espoon koulujen sektori-inventointi
Koulurakennukset
Martinlaakson koulun rakennushistoriallinen selvitys
Koulurakennukset