Suomalaiset linja-autoasemat 1940-luvulta vuosituhannen vaihteeseen
Riitta Niskanen
Lieneekö toista rakennustyyppiä, jonka historia olisi niin kirjava kuin linja-autoaseman? Suomen ensimmäiset linja-autoasemat rakennettiin vuonna 1929 bensiiniasemien suojiin, seuraavalla vuosikymmenellä kehitettiin rakennustyypin arkkitehtoninen luonne ja tilaohjelma. Linja-autoasemien rakennustaiteellinen huippu nähtiin kahdella sodanjälkeisellä vuosikymmenellä. Sen jälkeen ne alkoivat enenevässä määrin piiloutua rautatieasemien ja kaupan uumeniin. Lopulta linja-autoaseman varhainen tunnusmerkki, suojakatos, jäi yksin muistuttamaan menneestä.
Sortavalan linja-autoasema toi funktionalismin liikennearkkitehtuuriin. Luontevimmin modernismin arkkitehtuurikäsitykset soveltuivat juuri liikenneasemiin sekä teollisuus- ja liikerakennuksiin.6 Huomattavana liikennearkkitehtuurin ja funktionalismin yhdistäjänä voi pitää myös Sortavalan tavoin turisteja havitellutta Naantalia vuonna 1938 valmistuneella loisteliaalla linja-autoasemallaan. Arkkitehti Thor Lagerros kertoi ottaneensa sen esikuvat ulkomailta.7
Arkkitehti Otto-Iivari Meurmanilla oli suuri merkitys asemien liikennesuunnittelijana ja -teoreetikkona. Hän suositteli tilaa säästävää, turvallisuutta lisäävää pohjoismaisten esikuvien mukaista hammastettua laituria. Meurman kannatti myös asemien sijoittamista taajaman keskelle, jotta matkustajan ei tarvinnut käyttää kahta kulkuneuvoa. Linja-autoaseman vieressä tuli olla huoltoasema.8 Linja-autoasemista ja huoltoasemista tulikin liikennemaisemien kiinteä pari.
Jälleenrakennuksen jäntevää arkkitehtuuria
Sota katkaisi linja-autoliikenteen kehityksen, mutta se elpyi nopeasti. Linja-auto oli ohittanut junan matkustajamäärissä jo vuonna 1936, ja 1950-luvulla kehitys kiihtyi: matkustajaa kohden mitatut bussikilometrit kasvoivat yli 40 prosenttia, junakilometrit vain neljä prosenttia.9 Vuonna 1940 henkilöauto oli Suomessa vielä harvinaisuus. Niitä oli vajaa yhdeksän tuhatta, kun linja-autoja oli kaksi ja puoli tuhatta. Kymmenen vuotta myöhemmin henkilöautomäärä oli kolminkertaistunut, linja-autojen määrä lisääntynyt tuhannella. Vuonna 1960 henkilöauto kulki jo kaukana linja-auton edellä: niitä oli lähes 200 000, linja-autoja vajaat kuusi tuhatta.10
Linja-autoasemia avattiin 1940-luvulla runsaasti, tosin aluksi pääasiassa väliaikaistiloissa.11 Jälleenrakennusajan liikenneratkaisuja leimasi toisaalta pula, toisaalta tulevaisuudenusko. Liikennöitsijät saattoivat omatoimisesti rakennuttaa vaatimattomia, vain käytännön tarpeisiin vastaavia asemia, kun taas monien kyläkeskuksien modernismin airuet saattoivat nousta perinteisestä maalaismaisemasta aivan uudenlaisina maamerkkeinä. Pikkupaikkakunnatkin yhdistettiin nyt tieväylästöön ja linja-autoverkostoon. Maalaiskuntien Liitto julkaisi 1950-luvun alussa kirjelmän, jossa tähdennettiin maaseudun linja-autoasemapalvelujen kohentamista.12
Linja-autoasemien tilaohjelma ja arkkitehtuuri periytyivät 1930-luvun loppupuolen esikuvista, jotka muuntuivat paikallisesti. Heinolan pieni puinen, omassa rakennustoimistossa suunniteltu asema vuodelta 1950 oli puukaupungin sympaattinen ratkaisu.13 Pieksämäen asema vuodelta 1950 sopeutui paikkakunnan kunnianhimoiseen funkkisilmeeseen samoin kuin Kouvolan nuoreen kaupunkirakenteeseen sovitettu asema, joka valmistui 1951. Molemmat olivat arkkitehti Martti Välikankaan suunnittelemia.14 Kiteen vuonna 1953 avattu linja-autoasema oli rakennusmestari Reino Alhaisen kotoinen tulkinta suuren maailman modernistisista arkkitehtuurituulista.15
Tampereen kaupunginarkkitehti Bertel Strömmerin ja arkkitehti Jaakko Laaksovirran vuonna 1938 suunnitteleman aseman liikenneympäristö muodostui malliksi monille paikkakunnille. Asema oli jaettu kolmeen osaan, rahtisiipeen, yleisötiloihin ja liikehuoneistoihin. Autoliikenne noudatti tätä järjestelmää erotettuina toisistaan. Linja-autot saapuivat aseman eteen ja lähtivät sen takaa.
1950-luvulla rakennettiin muun muassa Haminan, Porin, Kuopion, Riihimäen, Hämeenlinnan, Forssan ja Uudenkaupungin asemat. Lähes kaikki niiden suunnittelijat olivat paikkakuntiensa virka-arkkitehteja, sillä asemia rakennettiin paljolti kunnallisin voimin.16 Yhteisenä piirteenä oli linjakas horisontaalinen kokonaishahmo, suuret ikkunarampit ja ilmeikäs katos. Sisustukset suunniteltiin huolella, esimerkkinä Hämeenlinnan odotushallin omintakeinen tiili-interiööri.
Linja-autoasemia avattiin 1940-luvulla runsaasti, tosin aluksi pääasiassa väliaikaistiloissa.11 Jälleenrakennusajan liikenneratkaisuja leimasi toisaalta pula, toisaalta tulevaisuudenusko. Liikennöitsijät saattoivat omatoimisesti rakennuttaa vaatimattomia, vain käytännön tarpeisiin vastaavia asemia, kun taas monien kyläkeskuksien modernismin airuet saattoivat nousta perinteisestä maalaismaisemasta aivan uudenlaisina maamerkkeinä. Pikkupaikkakunnatkin yhdistettiin nyt tieväylästöön ja linja-autoverkostoon. Maalaiskuntien Liitto julkaisi 1950-luvun alussa kirjelmän, jossa tähdennettiin maaseudun linja-autoasemapalvelujen kohentamista.12
Linja-autoasemien tilaohjelma ja arkkitehtuuri periytyivät 1930-luvun loppupuolen esikuvista, jotka muuntuivat paikallisesti. Heinolan pieni puinen, omassa rakennustoimistossa suunniteltu asema vuodelta 1950 oli puukaupungin sympaattinen ratkaisu.13 Pieksämäen asema vuodelta 1950 sopeutui paikkakunnan kunnianhimoiseen funkkisilmeeseen samoin kuin Kouvolan nuoreen kaupunkirakenteeseen sovitettu asema, joka valmistui 1951. Molemmat olivat arkkitehti Martti Välikankaan suunnittelemia.14 Kiteen vuonna 1953 avattu linja-autoasema oli rakennusmestari Reino Alhaisen kotoinen tulkinta suuren maailman modernistisista arkkitehtuurituulista.15
Tampereen kaupunginarkkitehti Bertel Strömmerin ja arkkitehti Jaakko Laaksovirran vuonna 1938 suunnitteleman aseman liikenneympäristö muodostui malliksi monille paikkakunnille. Asema oli jaettu kolmeen osaan, rahtisiipeen, yleisötiloihin ja liikehuoneistoihin. Autoliikenne noudatti tätä järjestelmää erotettuina toisistaan. Linja-autot saapuivat aseman eteen ja lähtivät sen takaa.
1950-luvulla rakennettiin muun muassa Haminan, Porin, Kuopion, Riihimäen, Hämeenlinnan, Forssan ja Uudenkaupungin asemat. Lähes kaikki niiden suunnittelijat olivat paikkakuntiensa virka-arkkitehteja, sillä asemia rakennettiin paljolti kunnallisin voimin.16 Yhteisenä piirteenä oli linjakas horisontaalinen kokonaishahmo, suuret ikkunarampit ja ilmeikäs katos. Sisustukset suunniteltiin huolella, esimerkkinä Hämeenlinnan odotushallin omintakeinen tiili-interiööri.
Kirjoittaja
Riitta Niskanen on tutkija ja Helsingin yliopiston taidehistorian dosentti.Viitteet
Lähteet
Painetut lähteet ja kirjallisuus
Aarnio, Samu 2022. Arkkitehtuurin moderneja piirteitä Pohjois-Karjalassa. Pohjois-Karjalan maakuntaliiton julkaisu 207 2022. Joensuu: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto.
Aarnio, Samu, Kononen, Suonna & Piiparinen, Pekka 2018. Pohjois-Karjalan arkkitehtuuriopas. Joensuu: Sanomalehti Karjalainen.
Bergholm, Tapio 2001. Suomen autoistumisen yhteiskuntahistoriaa. Teoksessa Viettelyksen vaunu. Autoilukulttuurin muutos Suomessa. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 841. Toim. Kalle Toiskallio. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Brunila, Birger 1934. Ehdotus Helsingin linja-autoasemaksi. Arkkitehti 11/1934.
Halila, Aimo 1969. Haminan historia III. Hamina: Haminan kaupunki.
Harris, Trevor, Kjisik, Henno & Rouhiainen, Petri 2003. Rohkeasti matkaan. Arkkitehti 4/2003.
Hautajärvi, Harri 2014. Autiotuvista lomakaupunkeihin. Lapin matkailun arkkitehtuurihistoria. Aalto-yliopiston julkaisusarja Doctoral Dissertations 31/2014. Espoo: Aalto-yliopisto.
Hautajärvi, Harri 2023. Matkalla 1970-luvun Suomessa. Teoksessa Murrosten vuosikymmen. Arki, aatteet ja arkkitehtuuri 1970-luvun Suomessa. Toim. Petteri Kummala. Helsinki: Arkkitehtuurimuseo.
Heinonen, Raija-Liisa 1966. Funktionalismin alkuvaiheista Suomessa. Arkkitehti 11/1966.
Hujanen, Erkki, Oulun linja-autoasemalla oli ennen tunnelmaa, Kaleva 11.11.2017.
Iltanen, Jussi 2011. Radan varrella. Suomen rautatieliikennepaikat. Helsinki: Karttakeskus.
Jalonen, Timo 2000. Varsinais-Suomen linja-autoliikenteen alkuvaiheet. Teoksessa Sata lasissa. Turun Historiallinen Arkisto 54. Toim. Ismo Vähäkangas. Turku: Turun Historiallinen Yhdistys.
Juvonen, Jaana 2003. Kouvola 1939–2003. Kauppala, läänin pääkaupunki, aluekeskus. Kouvola: Kouvolan kaupunki.
Kampin keskus. Arkkitehti 5/2006.
Kehärata Tikkurila. Arkkitehti 5/2015.
Keinänen, Timo & Vanhakoski, Erkki 1993. Työluettelo. Teoksessa Martti Välikangas 1893–1973 arkkitehti. Abacus ajankohta 4. Toim. Timo Keinänen & Kristiina Paatero. Helsinki: Suomen rakennustaiteen museo.
Kokkarinen, Veijo 1997. Linja-autoliikenteen kehitysnäkymät yleisillä teillä. Mahdollisuudet ja kehittämistavoitteet. Muistio. Helsinki: Tielaitos.
Kolbe, Laura 2002. Helsinki kasvaa suurkaupungiksi. Teoksessa Laura Kolbe & Heikki Helin. Helsingin historia vuodesta 1945. 3: Kunnallishallinto ja politiikka. Kunnallistalous. Helsinki: Helsingin kaupunki.
Lahden matkakeskus. Arkkitehti 5/2016.
Lamberg, Marko, Nenonen, Marko, Nevalainen, Pasi & Wik, Henri 2020. Liikenne kulttuurisena ja sosiaalisena mallina. Teoksessa Liikenne, talous, ihminen. Liikenteen muutos luovan talouden Suomessa 1945–2030. Toim. Marko Nenonen & Henri Wik. Helsinki: Väylävirasto.
Lundsten, Bengt 1966. Laiminlyödyt liikennerakennuksemme. Arkkitehti 9/1966.
Mauranen, Tapani 2001. Satavuotias autoilija. Suomalaisen autonkäytön historiaa. Teoksessa Viettelyksen vaunu. Autoilukulttuurin muutos Suomessa. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 841. Toim. Kalle Toiskallio. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Meurman, Otto-Iivari 1934. Linja-autojen asemia. Arkkitehti 5/1934.
Mikkelin linja-autoasema. Arkkitehti 5/1934.
Murole, Pentti 1967. Ihmisen kulkemisen suunnittelusta. Arkkitehti 3/1967.
Murole, Pentti 2012. Ihmistä ei voi suunnitella – kiveä voi! Tarinoita suunnittelun maailmasta ja ihmisistä sen ympärillä. Helsinki: Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy.
Nenonen, Marko 2018. Tiedon ja liikenteen väylät. Teoksessa Rakennetun Suomen tarina. Toim. Harri Hautajärvi. Helsinki: Rakennustieto Oy.
Nenonen, Marko & Peltola, Jarmo 2020. Teollisuusyhteiskunnan perintö: väylästön rakentaminen. Teoksessa Liikenne, talous, ihminen. Liikenteen muutos luovan talouden Suomessa 1945–2030. Toim. Marko Nenonen & Henri Wik. Helsinki: Väylävirasto.
Nenonen, Marko & Wik, Henri 2020. Liikenne ja ympäristö. Teoksessa Liikenne, talous, ihminen. Liikenteen muutos luovan talouden Suomessa 1945–2030. Toim. Marko Nenonen & Henri Wik. Helsinki: Väylävirasto.
Nevalainen, Pasi 2020. Liikenne, talous ja teknologia. Teoksessa Liikenne, talous, ihminen. Liikenteen muutos luovan talouden Suomessa 1945–2030. Toim. Marko Nenonen & Henri Wik. Helsinki: Väylävirasto.
Niskanen, Riitta 2006. Linja-autoasemat. Teoksessa Lähdön ja saapumisen paikat. Suomen Kotiseutuliiton julkaisuja A:12. Toim. Anna-Maija Halme. Helsinki: Suomen Kotiseutuliitto.
Niskanen, Riitta 2020a. Linja-autoasemat. Teoksessa Uno Ullberg, Viipurin arkkitehti. Uno Ullberg -seuran julkaisuja 1. Toim. Netta Böök & Kari Immonen. Helsinki: Uno Ullberg -seura & Arkkitehtuurimuseo.
Niskanen, Riitta 2020b. Jotakin uutta, jotakin vanhaa – Heinolan kaupunkikuva jälleenrakennuksesta vuosituhannen vaihteeseen. Teoksessa Made in Heinola. Retkiä kaupungin kulttuuriperintöön. Toim. Terhi Pietiläinen & Sirpa Juuti. Heinola: Heinolan kaupunginmuseo.
Ojonen, Lasse 1994. Imatran rakennetun ympäristön kohteet. Imatran kaupunginmuseoiden julkaisuja 1/1994. Imatra: Imatran kaupunginmuseot.
Oulun uudella linja-autoasemalla kiirettä heti sen ensimmäisenä toimintapäivänä, Kaleva 2.11.1937.
Palmu, Vesa s.a. Pikavuoroauto ExpressBusiksi. Teoksessa Maantien ässät. Linja-auto 100 vuotta Suomessa. Päätoim. Kimmo Levä. Kangasala: Mobilia.
Paloranta, Pekka s.a. Linjurista charterbussiksi. Teoksessa Maantien ässät. Linja-auto 100 vuotta Suomessa. Päätoim. Kimmo Levä. Kangasala: Mobilia.
Pulma, Panu 1994. Vaurastumisen aika 1945–76. Teoksessa Pikkukaupungin unelmia. Kajaani 1906–1976. Toim. Veikko Kallio. Kajaani: Kajaanin kaupunki.
Ranta, Sirkka-Liisa 1999. Kirkonkylä Päijänteen kainalossa. Kuhmoisten keskustaajaman muutos 1900-luvulla. Kansatieteellinen arkisto 44. Toim. Leena Sammallahti. Helsinki: Suomen Muinaismuistoyhdistys.
Rinne, Matti 2001. Aseman kello löi kolme kertaa. Suomen rautateiden kulttuurihistoriaa. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Otava.
Rovaniemen linja-autoasema. Arkkitehti 4/1962.
Rönnberg, Tom s.a. Linja-autojen mukavuus paranee ja merkkikirjo vähenee. Teoksessa Maantien ässät. Linja-auto 100 vuotta Suomessa. Päätoim. Kimmo Levä. Kangasala: Mobilia.
Saarela, Jussi, Kolme paikallista kaverusta osti Kemin linja-autoaseman nettihuutokaupasta reilulla 20 000 eurolla, Lapin Kansa 7.3.2023.
Suomen tilastollinen vuosikirja 1939. Uusi sarja XXXVII. Helsinki: Tilastollinen päätoimisto 1940.
Suomi rakentaa 4 1965–1970. Helsinki: Suomen Arkkitehtiliitto 1970.
Taivainen, O. A. 1984. Teiden teknisestä kehityksestä autokaudella. Teoksessa 50 rakentamisen vuotta. Helsinki: Suomen Rakennusinsinöörien Liitto.
Tiitta, Allan 2003. Suomi tutuksi suomalaisille ja ulkomaalaisille. Teoksessa Suomen kulttuurihistoria 3. Oma maa ja maailma. Päätoim. Laura Kolbe. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Toiskallio, Kalle 2002. Liikenteen sosiologiaa. Taksimatkan seurallisuus, liikenteen neuvottelut, automainosten näkökulmat. Helsingin yliopiston sosiologian laitoksen tutkimuksia No. 240, 2002. Helsinki: Helsingin yliopisto.
Uusasiallisen tyylikäs on Naantalin linja-autoasema sisältä ja ulkoa, Varsinais-Suomi 24.7.1938.
Vaasan linja-autoasema vihittiin eilen tarkoitukseensa, Ilkka 15.9.1936.
Vaasan vanha linja-autoasema on pian historiaa, purkaminen alkaa ensi viikolla, Ilkka-Pohjalainen 13.102018.
Valtionrautatiet 1962–1987. Helsinki: Rautatiehallitus 1987.
Vepsäläinen, Jussi 1972. Matkailupalvelut ja suunnittelu. Arkkitehti 4/1972.
Vesikansa, Kristo 2008. Matkalla Mikkelissä. Arkkitehti 4/2008.
Vesterinen, Jukka 2009. Huoltoasemakirja. Helsinki: Alfamer Oy.
Viikki, Raimo 2001. Suur-Huittisten historia V. Vanha hallintopitäjä hajoaa. Huittinen: Huittisten kaupunki.
Viitaniemi, Matti 1993. Pakettitoimistosta kattavaksi kuljetusjärjestelmäksi. Helsinki: Oy Matkahuolto Ab.
Virrankoski, Lauri 2001. Auto ympäristökysymyksenä ennen ja nyt. Teoksessa Viettelyksen vaunu. Autoilukulttuurin muutos Suomessa. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 841. Toim. Kalle Toiskallio. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Internet-lähteet
Автовокзал Выборг. https://t.rasp.yandex.ru/station/9637863/ (haettu 18.8.2023)
CJN Architects. List of Projects. https://www.yumpu.com/en/document/read/6777172/cjn-architects-list-of-projects (haettu 4.5.2023)
Harju, Tuomas 2021. Tori, joka muutti kasvonsa – Porvoon torin funktiot ja niiden suhteet kaupungissa 1832–2021. Maisterintutkielma. Helsingin yliopisto, Valtiotieteellinen tiedekunta, Kaupunkitutkimus ja -suunnittelu. https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/157ed2c8-ec28-4368-992f-02a3e2a36b9c/content (haettu 2.7.2023)
Kemijärvi, liikennepalvelut. https://www.kemijarvi.fi/fi/kemijarvi-info/liikennepalvelut/ (haettu 18.8.2023)
Kemin linja-autoasema. https://www.kemi.fi/vapaa-aika-ja-kulttuuri/matkailu/historialliset-kohteet/rakennelmat-ja-arkkitehtuuri/#linjaautoasema (haettu 26.6.2023)
Kuopioon on avattu vuosien odotuksen jälkeen uusi matkakeskus. https://yle.fi/a/3-11761419 (haettu 18.8.2023)
Lahden vanha linja-autoasema. https://book.visitlahti.fi/fi/tehtava/1143497/lahden-vanha-linja-autoasema/showdetails (haettu 18.8.2023)
Lapin keskuspaikkojen linja-autoasemat. http://www.rky.fi/read/asp/r_kohde_det.aspx?KOHDE_ID=5241 (haettu 26.6.2023)
Lehtinen, Hannele 2013. Kymenlaakson linja-autoasemien varhaiset vaiheet – linja-autoasemarakentaminen Kymenlaaksossa vuosina 1920–1960. Kymenlaakson ammattikorkeakoulu, restauroinnin opinnäytetyö. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/56963/Lehtinen%20Hannele.pdf?sequence=1&isAllowed=y (haettu 2.7.2023)
Lehtinen, Hannele 2016. Olemattoman rakennuksen sietämätön keveys – puretun linja-autoaseman kulttuuriympäristölliset merkitykset. Maisterintutkielma. Jyväskylän yliopisto, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, museologia. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/51900/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-201611174641?sequence=1&isAllowed=y (haettu 1.7.2023)
Liikennekäytössä olevan autokannan kehitys. https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/liikennekaytossa_olevat_autot (haettu 15.8.2023)
Linja-autoasema – kaupunkikulttuurin luova tila. https://www.hameenlinna.fi/kulttuuri-ja-liikunta/museot-galleriat-ja-kuvataide/linja-autoasema-kaupunkikulttuurin-luova-tila/ (haettu 18.8.2023)
Matkakeskusverkko 2007 yhteenvetoraportti. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 6/2008. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/77799/1_LVM06_2008.pdf?sequence=1 (haettu 20.7.2023)
Modernin rakennusperinnön listatut kohteet 2021. https://www.iisalmi.fi/loader.aspx?id=44716985-7282-4c7f-81ec-756ff9261d2d (haettu 8.7.2023)
Puurunen, Hannu 2012. Lappeenrannan virastotalokortteli, rakennushistoriaselvitys. https://www.senaatti.fi/app/uploads/2017/05/3154-2012_Puurunen_Lappeenrannan_virastotalot_RHS.pdf (haettu 7.6.2023)
Rovaniemi linja-autoasema. https://reittiopas.matkahuolto.fi/pysakit/Matkahuolto%3A47407 (haettu 18.8.2023)
Sodankylän linja-autoaseman toimisto-, liike- ja varastotilat. https://tahtikunta.fi/blog/kiinteisto/sodankylan-linja-autoasema/ (haettu 18.8.2023)
Tampereen linja-autoasema. https://matkailu-opas.com/tampere-linja-autoasema.html (haettu 18.8.2023)
Turun linja-autoasema. https://turunlinjaautoasema.fi/ (haettu 18.8.2023)
Haastatellut lähteet
Rakennustutkija Sanna Alavaikko, Kajaani. Työskentelee Kainuun Museolla.
Rakennustutkija Pirjo Huvila, Helsinki. Työskennellyt Valtionrautateiden arkkitehtina.
Museoamanuenssi Jonna Junkkila, Uusikaupunki. Työskentelee Uudenkaupungin museossa.
Kaavoitusarkkitehti Mirko Laurinen, Pori. Työskentelee Porin kaavoitusarkkitehtina.
Arkistolähteet
KVA Desing Group, Espoo
- Seinäjoen keskusliikenneaseman kuva-aineisto
Liperin kunta, Liperi
- Rakennusvalvonnan arkisto
- Kaj Michaelin 9.5.1986 signeeraamat Liperin Viinijärven linja-autoaseman piirustukset
Mikkelin maakunta-arkisto, Mikkeli
- Viipurin maistraatin arkisto, kartat ja piirustukset
- V. Keinäsen 6.8.1931 signeeraamat Viipurin linja-autoaseman piirustukset